onsdag 9 februari 2011

Hej på er!
Varje dag hittills här i Berlin har varit som en bergochdalbana, med många upp- och nedgångar och loopar. Igår var en riktigt dålig dag med ganska mycket gråt men idag är en riktigt bra dag!

I måndags flyttade vi äntligen in i vår lägenhet, och det är så himla skönt att slippa hostellivet, speciellt vissa mycket excentriska rumskamrater ("Are there Chinese people in Sweden? They're everywhere, I can't breathe! People are insane... [tar två piller]. What do you know about Macedonia? Everything you've heard was a LIE!"). Lägenheten är jättemysig och fin men saknar bakplåtar, vilket gör att de matmuffins vi höll på att göra för fem minuter sedan nu har förvandlats till plättar som Hilda står och steker på spisen. Lägenheten luktar dessvärre också lite inrökt, inte så mycket men vi märker av det, är det någon som har bra tips på hur man får ut lukten? Vi har vädrat i perioder och luftat filtar och så vidare men det funkar inte riktigt på allt.

Men just det, ja! Idag! Hilda åkte först till Bürgeramt och registrerade sig, ett försök gjordes redan förra veckan men på grund av språkförbistring (Babylon!) fick hon den gången gå därifrån tomhänt. Men idag lyckades det alltså! Därefter åkte hon till den oerhört stora Hauptbahnhof och satte igång med jobbsökandet. Det gick förvånansvärt bra, och redan efter tre försök var anställningskontraktet hennes. Eller kanske inte riktigt, på grund av sjukförsäkring, bankkonto, hälsodeklaration och så vidare. Men ett aushilfe-jobb är klart i alla fall! Hilda rekade även området vi bor i, Prenzlauerberg, Prenzlberg eller, som kidsen säger, P-Berg, och tydligen är vissa delar av vårt område så långt bort från centrum att de inte finns med på våra eminenta kartor! Utvärdering av rekningen: många snabbköp, men ändå en fin promenad i solskenet.

Elisabet har provjobbat både idag och igår på en fräsch eko-lunchrestaurang och fick idag veta att hon har fått jobbet (wohoo!!) hon är ganska helt okej ekonomiskt tryggad. Jobbet är kul och består av att diska väldigt mycket och lära sig namnen på många olika bär. Visste ni att tranbär inte har någon tyskt namn utan bara kallas cranberries?
Hon får inte bara diska utan fick igår göra foccatior och blev idag uppgraderad till att göra kaffe och smoothies. Karriärsklättring på hög nivå.
I övrigt borde Elisabet somnat för femton minuter sedan eftersom hon ska provjobba på ett bäckerei 05.00 imorgon.

Vi kan även berätta om när vi var på banken igår, vi vågade inte föra samtalet på tyska utan försökte oss på engelska. Expediten såg förskräckt ut, flydde ut och kallade på förstärkning, några minuter senare kom hon ut, hårt hållen i handen av bankens enda engelskkunniga anställd. Samtalet med henne involverade bland annat ett online-lexikon från tyska till svenska och berättelsen om en Finland-tripp. Värt att nämna är också att banken spelade Lady Gaga! Wir mögen (vi gillar!)

Kära vänner och familj, ni får faktiskt pallra er ner till kommentarsfältet, vi hade blivit väldigt glada för kommentarer!!

Tidigare idag fungerade inte internet så vi spatserade med block, penna, dator under armarna ner till grannen som vi delar internet med. What the hell was wrong? Was in der Hölle falsch war!? Han visste inte. Två handskakningar senare var tillbaka på hemmaplan. 20 minuter senare hördes en försynt knackning på dörren. Internet var tillbaka!!
Så om ni undrar var vi var så kan ni lugna er nu!

Oj. Blogginlägg ska ju enligt konstens alla regler vara kort och innehålla en bild. Verkar som om vi brutit mot två benhårda regler, men alla måste få göra misstag i början av sin karriär. Nu avslutar vi och ska äta middag. Men kom och skriv lite, ni också! Vi saknar er men har det bra här i Berlin.

12 kommentarer:

  1. wehej! det funkar ju aldrig att kommentera, jag har försökt minst hundra gånger. men vad bra ni är! och vad snabbt ni har hunnit fixa allting. jag vill ha en lång mailuppdatering elisabet. eller en liten skypedejt, snälla!

    SvaraRadera
  2. Aloha tösabitar! Ni verkar ju göra succé i Tyskland! Kan ni utveckla vad Hildas arbetsuppgifter blir på Hauptbahnhof? Och sluta skriva ord på tyska som man inte förstår. :P
    Saknar er båda och lägg till mig på skype. Min gamla hederliga julsie_wulsie adress! xxxx

    SvaraRadera
  3. Hajhaj
    Även jag har hittat till er yogiblogg! Trevligt må jag säga =)
    Oh là là, det låter fantastique att ni redan hittat jobb... Och EKOLOGISK restaurang som grädden på moset! Ganska ovanligt. Förstod inte heller Hildas jobb på Hauptbahnhof (det betyder väl huvudtågstation?).
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. haha hej yogisar! vilka fantastiska inlägg! håller tummarna för alla sorters jobb, herregud vad snabbt ni fick dem! förstod inte riktigt hildas jobb, vad ska hon göra? ta hand om er sålänge båda två! kram Vanessa (som lånade joels inloggning för att kunna kommentera, hur gör man annars?)

    SvaraRadera
  5. Hej alla, vad roligt att ni har kommenterat! :)
    Jag glömde visst skriva vad mitt jobb går ut på, men det är på kaiser´s, en tysk matvarukedja, och jag ska väl göra vad man brukar göra på sådana, typ packa upp varor och sitta i kassan.
    Hoppas ni alla mår bra!! :)

    SvaraRadera
  6. Va kul det låter ni är ju redan hemmastadda :) Det skulle vara kul med en litet skypemöte inom snar framtid ;) Puss och kram på er yogisar :) /Kenyanen

    SvaraRadera
  7. Hej gummor!
    Så duktiga ni är! Tur att ni inte ger upp! Jobb båda två på så kort tid, fantastiskt! Sitter på jobbet och har jättemycket att göra, jag får höra av mig senare. Eller så ansluter jag mig till ett Skype-möte...

    SvaraRadera
  8. Väldigt konstig tidsangivelse för kommentar, måste jag bara tillägga - 08:31 när min klocka visar 17:30! För övrigt glömde jag säga att ni skriver jättetrevligt!
    Puss o kram!

    SvaraRadera
  9. ditt jobb låter ju prima elisabet! älskar era yoggi-recensioner! och för övrigt är bästa botet mot röklukt en skål med ättika i rummet.. om ni möjligtvis skulle ha det till hands. kram!

    SvaraRadera
  10. Åh, jag och Sofia kanske skulle kunna tajma ett Skype-möte tillsammans? Jag tror att jag har lagt till dig på skype Elisabet. Om det inte var du så var det någon helt okänd...:P
    Men det låter ju verkligen skitbra med era jobb!! Allt kanske inte funkar, men när ni har så många erbjudanden så borde ju något av dem gå vägen! Jag hoppas ni fortsätter ha det jättebra, och njuter av tiden!
    /Lina

    SvaraRadera
  11. Kul att det fungerar med jobb och med den nya lägenheten!
    Lycka till och vi hörs av på lördag!
    kram

    SvaraRadera
  12. Whohooo!! Även jag har hittat hit. GÖTTISH!!! Åh vad jag uppskattar era inlägg. Keep up the good work tjejer. Ni e ju grymma!! Saknar er.

    SvaraRadera