onsdag 16 februari 2011

vad gör vi på dagarna?

När vi inte gör söndagsutflykter till olika loppisar eller provar drinkar på obskyra barer, arbetar vi för det mesta.

Hilda arbetar tidiga morgnar på Le Crobag. Hon bakar bröd, tillbereder baguetter och serverar morgonresenärer kaffe. Det är jobbigt eftersom arbetstiderna är tidiga och kassan är ansträngande, men roligt eftersom det är bra stämning. Idag påbörjade hon ett annat jobb, på Kaiser's - Berlins motsvarighet till Ica Kvantum. Där ska hon bli kassörska. Dock inte lika trevligt intryck, bland annat då hon till exempel blev tillsagd att hon minsann inte fick ha några värdesaker med sig eftersom de inte hade ett skåp till henne. Arbetstider kommer att variera. Det är också väldigt mycket att lära sig, till exempel de tyska namnen på alla frukter och grönsaker som finns, men det kan nog bli roligt när hon kommer in i det mer. Hilda söker egentligen ett till jobb men det har lagts lite på is då hon måste hinna lära sig sina nya arbetsuppgifter först.

Elisabet arbetar tre dagar i veckan på ett biologiskt lunchställe där man kan designa sin egen sallad och få smoothies med grönsallad och avokado i. Det är väldigt bra atmosfär där med trevliga arbetskompisar, men fram till idag har det varit ganska mycket tu dies, tu das. Idag fick hon dock även äran att göra salladerna och smoothies och lägga upp soppor och förbereda kaffe och stå i kassan! Himla trevligt och kul med mer kundkontakt, det känns som att hon är med mer i teamet nu även om hon såklart är hemskt mycket långsammare på allt än de som jobbat där längre. När hon inte jobbar där är hon på ett annat biologiskt ställe, ett café slash mataffär med ekologiska varor. Där är personalen också jättetrevlig och hon håller på att lära sig allt med kassa och göra kaffe och vad de olika bröden och bullarna heter.

När vi kommer hem från jobbet har vi de senaste dagarna gått runt i området. I veckan hittade Hilda en stor park, Volkspark Friedrichhain, i närheten av där vi bor. Dit gick vi idag och såg hur himlen färgades rosa kring utsikten över Fernsehturm.

Annars lägger ganska mycket tid på att laga ordentlig mat. Häromdagen gjorde vi en smarrig thaisoppa (bildbevis nedan), igår en tomatsoppa Elisabet lärt sig på jobbet och idag håller vi på att göra inbakad potatis med fetablandning. Mums!

2 kommentarer:

  1. jag älskar att ni är så flitiga bloggskribenter! vilken lyxmat, kan man få receptet? själv sitter jag här med min havregrynsgröt (fast idag lyxade jag till med lingonsylt istället för russin, det ni) och ska snart iväg till skolan och intelligenstestas. skype snart elisabet? jag har lågnhelg från tolv idag. puss

    SvaraRadera
  2. Åh! Alltså, jag ser fram emot att bli gödd när jag kommer! ^^ Er blogg är så himla fin, jag blir glad varje gång jag läser den. :)

    SvaraRadera